Cypern

I oktober 2015 åkte vi iväg på en 4 timmars flight och hamnade i solen. 30 grader varmt. Förutom att bada o sola så ville vi se oss omkring.

Vi hade aldrig varit på Cypern förut, och jag undrar varför.....Todosbergen är riktigt vackra. Vi låg på Hotel Aija Napa Sun Garden och det var ett riktigt fint hotell, men jättemycke variation på maten. Vi hade allinclusive eftersom hotellet lån någon kilometer från stan.

Vi låg alldeles utanför Aija Napa men tog två utflykter för att få se lite mer av ön. En tur hette Guldturen. Vi beökte bl a Kykkoklostret. Det är ett munkkloster.

Örjan hittade mosaiktexten O AIK, och blev så klart imponerad av munkarnas sportintresse. Hmmmm

Vi åt frukost på ett litet cafè, där det egnetligen bara var inträde för män o de satt o pratade politik m m där. Men så klart kan vi turister komma in. Mysfaktorn var inte så där jättehög kan jag säga, men det bjöds på hembränt o lite likörer.

Vi såg Guldekar som är gröna på ovansidan av bladen o guldgula på undersidan.  Cederträd och Johannesbrödträd som har stora ärtskidor som man kan göra sirap/godis av. Mängder av mandelträd.

Lunchen intog vi i Pedulas. Man får många olika sorter (meze) och grönsakerna är bara för underbara.

Nästa tur vi tog var Love Cyprus. Vi åkte in i små byar. Vi startade ganska snart med frukost.

Sedan stannade vi hos Nikki som hade startat sitt företag i källaren, men nu hade bygg nytt tvärs över gatan. Hon kokade marmelad/godis/likörer, allt fick vi smaka o visst, det slank med lite hem. Bl a rosenlikör.

Nikki exporterade sina varor bl a till Japan. Det kunde man inte tro när man såg hennes redskap o lokaler.

Så var det dags för god lunch i trevligt sällskap.

Vi stanande och tittade på en gammal bro och herreminje vad fick jag se om inte en vild Cyklamen.

Jag har sagt det förrut o säger det igen, blommor är som medicin......

Vi stanande vid ett nunnekloster. Här var männen tvugna att täcka sina ben och kvinnorna ner till knäna. resebyråerna hade samlat in pengar att köpa kläder för så vi kund låna. Örjan fick ett par skaplinga brallor o jag hade redan tänk på saken.

Det är lite annorlunda i Ortodoxa kyrkor.

Härligt att bara åka med, lite otäckt i rondeller eftersom det är vänstertrafik.

Vi besökte en vingård och fick provsmaka. Granatäpplen, man förstår ju varför de fått sitt namn. De bara hängde där, ingen som ägde dem......

Vi gjorde ett längre stopp i byn Arsos, en underbar liten by. Man sålde hembränt i affären men hade bara dunkar att sälja. Zibania hette det.

Vi hade en härlig guide o befolkningen gillade honom också, han fick lite grönsaker av en dam. En annan gammal dam hade varit ner i ravinen o hämtat hem lite tomater.